15 óránál is hosszabb menetidők, utazások a világ másik „végébe”… Naponta több tucat gép szeli át az égi óceánt kontinensek felett. De vajon ezek közül láthatunk párat a saját szemünkkel (esetleg valamilyen távcsővel) itthon is?

A Budapestről induló leghosszabb járatok is messze elmaradnak a 15 órás menetidőtől. Peking, New York, Toronto és Philadelphia bizony nincsenek közel és a 10-11 órás utak sem éppen a legkényelmesebbek az Economy osztályokon – de a világon a leghosszabb utak mintegy másfélszer ennyi ideig tartanak. A flightradar24-gyel (böngészőben vagy alkalmazásban) bármikor meg tudjuk nézni, hogy a felettünk átsuhanó gépek honnan hova tartanak.

A világon a jelenlegi listavezető az új-zélandi Auckland és a katari Doha közötti 14.535 km-nyi utat repülő Qatar Airways járat. Alig marad el mögötte (14.499 km) az ausztráliai Perth és London közötti járat, melyet a Qantas üzemeltet Boeing 787-9 Dreamliner gépekkel. Amíg az első helyezett értelemszerűen nem szeli át a magyar égboltot, addig az épphogy második nap mint nap megteszi ezt! London irányába felhőtlen éjszaka esetén a földről csak a lámpáit láthatjuk, hiszen rendszerint hajnali 3:30 és 4:30 között körül lép be a magyar légtérbe Lőkösháza magasságában és úgy 20 perc múlva a Fertő-tó környékén már átsuhan az osztrák határ felett. (Nagyjából az Orosháza-Kecskemét-Székesfehérvár-Csorna egyenesen halad.) Pontosan megmondani előre képtelenség, ugyanis a teljes menetidő úgy kb. 16 és fél, 17 és fél óra között mozog – értelemszerűen a rövidebb menetidő esetén ér korábban „fölénk”. Visszaúton 14:15-kor száll fel a kép a Heathrowról, már amikor sikerül elindulni időben. A poszt írásának napján a 20 perc késéssel történő indulás következtében Lövő térségébe 16 óra körül ért és durván a Veszprém-Dunaújváros-Hódmezővásárhely vonalat követve szelte át az országot. (Megjegyzem, hogy a tapasztalatok alapján nemritkán Komáromnál érkezik a QFA10-es jelzésű járat, érdemes mindig az aktuális információkért az említett oldalra látogatni.)

Nemrégiben a Qantas vezérigazgatója beszélt a légitársaság azon terveiről, hogy 2022-től már Sydney és London között közlekedtetnének közvetlen járatokat, azonban a jelenleg elérhető géptípusok egyikével sem valósítható meg egyelőre ez az utazás. (Légvonalban 3.291 km a távolság a nyugati parton fekvő Perth és a keleti parton fekvő Sydney között.)

A világon a leghosszabb megtett út vonatkozásában top30-ba bekerülő viszonylatok közül még a texasi (Dallas, Houston) és a Perzsa-öböl menti városokat (Dubai, Doha) összekötő Emirates, valamint Qatar Airways járatok érintik gyakran a magyar égboltot. Azonban szemben a London-Perth járattal, ezek esetében nem mondható el, hogy mindig keresztülzúgnának Magyarországon. A Houstonból és Dallasból érkező járatok például van, hogy elkerülnek teljesen bennünket, van, hogy nagyjából a Győr-Kecskemét-Arad vonalat követik, de az elmúlt napokban a leggyakrabban csak az északkeleti országrészt érintették az útvonalaik. Houston és Dubai között egyébiránt a távolság 13.144 km.

A hazánk felett átrepülő gépek tartogatnak még néhány érdekességet, amikkel majd a későbbiekben jelentkezem. Emellett persze nem szabad elfelejteni, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma évről évre erősen növekszik és több híresztelés alapján számíthatunk további interkontinentális járatokra.